اعجاز قران در مورد افرینش جهان و حیات
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
اعجاز قران در مورد افرینش جهان و حیات
نوشته شده در دو شنبه 5 تير 1391
بازدید : 833
نویسنده : سید مسعود موسوی

 

ایا کافران نمی بینند که اسمانها و زمین (در اغاز خلقت به صورت توده عظیمی در گستره فضا و یکپارچه) به هم متصل بوده و سپس (بر اثر حرکات مداوم و انفجارات درونی هولناکی) انها را از هم جدا ساخته ایم (و تدریجا به صورت جهان کنونی در اورده ایم) و هر چیز زنده ای را (اعم از انسان و حیوان و گیاه) از اب افریده ایم.ایا (در باره افرینش کائنات نمی اندیشند و) ایمان نمی اورند؟
توضیح اینکه اسمانها وزمین به یکدیگر متصل و یکپارچه بوده اند و از همدیگر جدا گردیده اند.این هم مساله قابل تاملی است.هر زمان که نظریه های ستاره شناسی برای تفسیر پدیده های جهانی به تلاش می ایستد و پیشرفت میکند پیرامون این حقیقت سرگشته میشود حقیقتی که قران مجید 1400 سال قبل (در عصر جاهلیت) ان را بیان داشته است.
نظریه ای که امروز در میان است این استکه منظومه های کیهانی همچون منظومه شمسی که از خورشید و سیاره های ان از جمله زمین و ماه تشکیل شده است در اغاز به شکل سحابیها در گستره هستی وجود داشته است.سپس از یکدیگر جدا گردیده است و شکلهای کروی به خود گرفته است.و زمین تکه ای از خورشید بوده و بعدا از خورشید جدا گردیده و سرد شده است.
اما این جز یک نظریه ستاره شناسی نیست.امروز برجاست و چه بسا فردا مردود (ویا تکمیل شود) شود و نظریه دیگری برای تفسیر پدیده های هستی شایسته به شمار اید و فرضیه دیگری باشد و به نظریه ای تبدیل گردد.
هرچند قران مجید کتاب نظریه های علمی نیست و برای این هم نیامده است تا علوم تجربی شود.قران مجید برنامه زندگی بطور کلی است. برنامه ای است که عقل را راست و درست و استوار و برقرار می دارد تا به کار بپردازد و در حدود و ثغور خود حرکت کند و به پیش برود.بدون اینکه قران به جزئیات و تفصیلات صرفا علمی بپردازد.
گاهی قران به حقایق هستی اشاره میکند بسان حقیقتی که در اینجا بیان میدارد:
«أَ وَ لَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السمَوَتِ وَ الأَرْض كانَتَا رَتْقاً فَفَتَقْنَهُمَا ...»
ایا کافران نمی بینند که اسمانها و زمین (در اغاز خلقت به صورت توده عظیمی در گستره فضا و یکپارچه) به هم متصل بوده و سپس (بر اثر حرکات مداوم و انفجارات درونی هولناکی) انها را از هم جدا ساخته ایم (و تدریجا به صورت جهان کنونی در اورده ایم)
ما بدین حقیقت ایمان کامل داریم تنها بدان جهت که در قران امده است هرچند که نمیدانیم اسمانها و زمین چگونه از یکدیگر جدا گردیده اند یا به عبارت دیگر اسمانها از زمین جدا شده اند.نظریه های ستاره شناسی را میپذیریم که با این حقیقت مجمل و مختصری که قران ان را مقرر وبیان میدارد مخالفت ندارند و لیکن ما نص قرانی را به دنبال هر تئوری و نظریه ستاره شناسی روان و همگام نمیگردانیم و تصدیق کردن قران را از تئوریها و نظریه های انسانها نمیطلبیم.چه قران یک حقیقت قطعی و یقینی است.چکیده چیزی که باید گفت این است:
نظریه ستاره شناسی امروزی با مفهوم اجمالی این نص قرانی که نسلها بر ان پیشی گرفته است تعارضی ندارد.
و اما بخش دوم ایه:
«... وَ جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كلَّ شىْ‏ءٍ حَىٍ ...»و هر چیز زنده ای را (اعم از انسان و حیوان و گیاه) از اب افریده ایم.
این بخش نیز حقیقت مهمی را مقرر میدارد .دانشمندان کشف و بیان ان را از کار بزرگی میشمارند و داروین را بسی میستایند چون بدین حقیقت راهیاب گردیده است و پی برده است.وان اینکه اب گهواره نخستین حیات است.
این امر حقیقتی است که واقعا جلب توجه مینماید و چشم همگان را به سوی خود خیره میکند.هرچند که ورود این حقیقت در قران مجید در دلها و درونهای ما شگفتی را بر نمی انگیزد و بر یقین ما راجع به صدق این قران چیزی نمی افزاید.ما اعتقاد به صدق مطلق این قران داریم در هر چیزی که مقرر میدارد.زیرا ما ایمان داریم به این که قران از جانب یزدان جهان نازل گردیده است وئ این ما را بس.
ایمان ما به این قران ناشی از این نیست که نظریه ها و تئوریها و یا کشفیات علمی با قران موافقت دارد.مهمترین چیزی که در اینجا نیز باید گفت این است که نظریه پیدایش و تکامل داروین و پیروانش با مفهوم نص قرانی مخصوصا در این نکته و در این نقطه برخورد و تعارضی ندارد.
و اما بخش سوم ایه:
«... أَ فَلا يُؤْمِنُونَ»
ایا (در باره افرینش کائنات نمی اندیشند و) ایمان نمی اورند؟
ایا ایمان نمی اورند در حالی که هرچه در جهان پیرامون ایشان است انان را به ایمان اوردن به افریدگار گرداننده هستی و کار بجای سبحان میخواند؟
بر گرفته از تفسیر فی ظلال قران (سید قطب) ترجمه دکتر مصطفی خرمدل


:: موضوعات مرتبط: اعجاز قران در مورد افرینش جهان و حیات , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: